1. Praca rąk na kierownicy
Na kursach na prawo jazdy instruktorzy dosyć często uczą błędnych zasad posługiwania się kierownicą. Dlatego warto wymienić kilka złotych zasad:
- kierownicę ciągniemy a nie popychamy (tzw. dojenie kierownicy, czyli przekładanie w rękach to fatalny nawyk!)
- uchwyt za piętnaście trzecia, czyli w połowie wysokości kierownicy
- podczas skręcania nie krzyżujemy rąk(za wyjątkiem gwałtownych manewrów)
- nie stosujemy podchwytu
2. Redukcja biegów z przygazówką
Naturalnym jest, że biegi zmieniamy w górę wraz ze wzrostem prędkości. Zmiana biegów w dół to już jednak dla większości wyższa szkoła jazdy a to wcale nie jest trudne. Wystarczy zrozumieć podstawy działania układu napędowego. Silnik kręci jednym wałkiem w skrzyni biegów a drugi wałek przekazuje napęd na koła. Na każdym z wałków są zębatki, które łączą wałki. To właśnie one zgrzytają kiedy próbujemy zmienić bieg bez sprzęgła! Kiedy chcemy wrzucić niższy bieg potrzebujemy zwiększyć obroty silnika do takiej wartości przy jakiej silnik pracowałby na niższym biegu przy danej prędkości. Potrzebujemy wyrównać obroty obu wałków wtedy zmiana biegu jest płynna.
Procedura redukcji biegu:
- Wciskamy sprzęgło
- Zmieniamy bieg na niższy dodając jednocześnie gazu, czyli zwiększamy obroty silnika
- Puszczamy sprzęgło
Jeżeli zwiększymy obroty do odpowiedniej wartości nawet bardzo szybko wykonana redukcja będzie płynna i prawie niewyczuwalna. Dlaczego redukcja biegów jest ważna to temat na osobny artykuł. Wśród zalet jest między innymi bardziej efektywne hamowanie silnikiem(oszczędza hamulce) a także płynne i bezpieczne pokonywanie zakrętów z przełożeniem dobranym do prędkości samochodu.
3. Trzymaj odstęp
Przeciętnym współczesny samochód hamuje na asfalcie ze 100 km/h do 0 na dystansie około 40m. Przy 100 km/h pokonujemy w ciągu jednej sekundy 27m. Przeciętnemu kierowcy rozpoznanie zagrożenia i reakcja zajmuje 1 sekundę. Możemy przyjąć, że w sytuacji zagrożenia zatrzymanie się ze 100 km/h zajmie nam 60-70 m. Warto wziąć to pod uwagę gdy kalkulujemy jaki odstęp powinniśmy uznać za bezpieczny. Testy przeprowadzane na szkoleniach z doskonalenia techniki jazdy udowadniają, że większość kierowców nieprawidłowo ocenia ten bezpieczny dystans. W Niemczech na przykład policja karze za zbyt mały odstęp na autostradach. Urządzenie przypominające fotoradar analizuje odstęp pomiędzy kolejno mijającymi je autami. Jeżeli jest zbyt mały robione jest zdjęcie a kierowca dostaje mandat.
4. Prawidłowa pozycja
Zupełnie ignorowane zagadnienie. A to bardzo źle, bo prawidłowa pozycja kierowcy jest jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa czynnego w samochodzie. Najczęstszymi błędami są tu pozycja zbyt leżąca. Zbyt blisko lub zbyt daleko od kierownicy i pedałów. I wisienka na torcie: nieprawidłowe ustawienie zagłówka. Jak zająć prawidłową pozycję za kierownicą to temat na osobny artykuł!
5. Poznaj swój samochód
Bezpieczne i skuteczne poruszanie własnym autem nie jest możliwe jeśli go dobrze nie poznamy. Polecam każdemu, zarówno zupełnie świeżemu jak i starym wyjadaczom pojechać na tor wyścigowy i poznać możliwości swojego samochodu. Przede wszystkim jak hamuje, jak przyspiesza i jaką przyczepnością dysponuje w zakrętach. Każdy powinien pociągnąć swój samochód na krawędź i sprawdzić jaką ma charakterystykę i jak się zachowuje. Dla tych którzy będą się bali będzie to lekcja pokory. Ważne by mieć świadomość czego się nie umie. Dla tych którzy poczują się na siłach będzie to początek drogi w doskonaleniu swoich umiejętności! Mało powiedzieć, że są takie kraje jak Szwecja, w których na egzaminie na prawo jazdy trzeba się wykazać umiejętnością jazdy w poślizgu.
Zawsze mam problem z utrzymaniem odpowiedniej odległości. Z tego co widzę to reszta kierowców też. Zwłaszcza na autostradach, gdzie podjeżdżają innym prawie pod zderzak. Tak dochodzi do stłuczek..
Znakomity i przydatny poradnik na pewno podeślę go swojemu synowi żeby sobie przeczytał i wyciągnął z tego lekcję 🙂 Pozdrawiam
Dla młodych kierowców przeglądnięcie tego wpisu będzie świetnym posunięciem. Wielu kierowców nie zna podstawowych zasad zachowania się w niektórych sytuacjach, jednak dzięki takim wpisom poznać mogą w teorii jak zachować się na drodze.
Świetny wpis, idealny dla młodych kierowców!
Genialny poradnik;) podeślę go dalej, dziękuje;)
Poradnik jest znakomity każdy kierowca powinien go poznać w szczególności ten początkujący.
Znakomity poradnik i każdy kierowca powinien przeczytać taki poradnik.
Co do odległości najlepiej trzymać się zasady trzech sekund. Mówi ona, że podczas jazdy musimy wypracować sobie taki odstęp od poprzedzającego pojazdu, by w miejscu, które właśnie on mija, znaleźć się nie wcześniej niż za trzy sekundy. Sam się do niej stosuje i jazda staje się płynniejsza i bezpieczniejsza
Do tego dopisałbym jeszcze: kultura jazdy, rozporek, pomoc na drodze, uprzedzanie przed miśkami, hamowanie przed przejściem, przepuszczanie utrudzonych… bo i to czyni kierowcę kierowcą 🙂
To siedzenie na zderzaku jest największym problemem, ani to bezpieczne ani nie pomaga w bezpiecznym wyprzedzaniu gdzie przyspieszanie dopiero zaczynamy zjeżdżając na lewy pas a nie za nim na niego zjedziemy, świetny wpis 🙂
Wartościowe wskazówki dotyczące bezpieczeństwa na drodze! Pamiętajmy o prawidłowej pracy rąk na kierownicy, precyzyjnej redukcji biegów, zachowaniu bezpiecznego odstępu między pojazdami oraz odpowiedniej pozycji za kierownicą. Aby naprawdę znać swoje auto, nie bójmy się wyruszyć na tor wyścigowy i poznać jego możliwości. Bezpieczeństwo to sprawa każdego z nas!